Vlaamse campagne Duaal Leren

Doelstelling

Met de Vlaamse campagne Duaal Leren willen we werken aan sensibilisering rond duaal leren, de positionering van duaal leren als een sterk merk, en scholen, leerlingen en ondernemingen activeren om mee te stappen in het verhaal van duaal leren.

De communicatiecampagne werd gestart in 2018 en loopt door tot (minstens) eind 2019. Concreet is er ruime communicatie via massamedia, onder de vorm van een radiocampagne via verschillende zenders en op Spotify, advertenties in werkgeversmagazines, advertenties via sociale media (Facebook en Instagram), partnerschappen met de pers, busreclame en reclame via JCDecaux-reclamepanelen.

Daarnaast werd er ook een campagnecentrum Duaal Leren opgericht waarbij interessante cases en best practices over duaal leren worden weergegeven via korte filmpjes of vlogs. Aan scholen, CLB’s en ondernemingen die duaal leren aanbieden, werden promotiepakketten bezorgd. Voor scholen bevatte dit een grote banner voor aan de schoolpoort, affiches en folders. Voor CLB’s ging het om folders en affiches. Ondernemingen ontvingen affiches en stickers, om als ambassadeur voor duaal leren op te treden. Dan is er ook ondersteuning voor o.a. sectoren, werkplekbegeleiders, trajectbegeleiders, ... onder de vorm van contactkaartjes, folders, affiches, ondersteunend materiaal voor infomomenten en events en video’s.

Tot slot werd er een nieuwe website opgezet waar alles gecentraliseerd  wordt: www.duaalleren.vlaanderen. Daar werd ook een nieuw zoekinstrument geïntegreerd, waarbij leerlingen beschikbare werkplekken kunnen zoeken en waar ondernemingen scholen en hun opleidingen kunnen zoeken. De zelfscan kreeg daar ook een plaats.

visitekaartje duaal leren

Samenwerking tussen het onderwijs en het werkveld

De Vlaamse campagne Duaal Leren is ook een geslaagde samenwerking tussen SYNTRA Vlaanderen en het Departement Onderwijs en Vorming. Meer daarover in 'Dit zijn wij', een publicatie van de Vlaamse overheid.

dit zijn wij

Lees hier de volledige versie van 'Dit zijn wij': pdf bestandDit_zijn_wij.pdf (8.23 MB)

Partners

De campagne wordt getrokken door SYNTRA Vlaanderen in samenwerking met het Departement Onderwijs en Vorming. Daarbij wordt er gewerkt met een stuurgroep bestaande uit leden van SYNTRA Vlaanderen, het Departement Werk en Sociale Economie, het Departement Onderwijs en Vorming, de beide kabinetten Onderwijs en Werk, vertegenwoordigers van de sociale partners en vertegenwoordigers van de onderwijsverstrekkers. Ook wordt de opzet en de vooruitgang van de campagne op geregelde tijdstippen besproken en afgetoetst met het Vlaams Partnerschap Duaal Leren en met de sectoren. Tot slot is er ook nauwe samenwerking met de verschillende provincies, en in het bijzonder met de verantwoordelijken van het flankerend onderwijsbeleid. De gehele campagne loopt in samenwerking met communicatiebureau RCA en mediaplanningsbureau Mindshare.

banner duaal leren