Studiedag Duaal leren nu en in de toekomst 19 september 2018

pdf bestandSamenvatting studiedag duaal leren nu en in de toekomst_20180919 finaal.pdf (190 kB)

 

- Presentatie sprekers en korte bio

 

Keynote lecture: cross national patterns associated with adult learning systems

 

Dr. Richard Desjardins is Professor of Education and Political Economy at the University of California, Los Angeles (UCLA) since 2013. He worked at the OECD between 2010-2013 on PIAAC (Programme for International Assessment of Adult Competencies), and has been involved in large scale assessment of adult skills for nearly 20 years. He has also been involved in education policy analysis related to education governance and provision structures, educational access and participation, learning outcomes and the impact of learning on economy and society for over 15 years.

 

De invloed van levenslang leren op economische groei

 

Dr. Sofie Cabus is onderzoeker aan het Onderzoeksinstituut voor Werk en Samenleving (HIVA) en geaffilieerd onderzoeker aan de Universiteit Maastricht. Ze is expert in onderwijs- en arbeidseconomie en doet onderzoek naar de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Het werk van Sofie werd gepubliceerd in meer dan 40 Engelstalige- en Nederlandstalige tijdschriften.

 

De jongere, de school en het bedrijf: samen arbeidstijd. Arbeidsrijpheid als een gedeelde verantwoordelijkheid

 

David Gijbels is professor van Opleiding en Onderwijswetenschappen aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen. Hij is lid van de onderzoeksgroep EDUBRON en geeft verschillende vakken in de master 'education and training sciences'. Zijn onderzoekinteresses situeren zich binnen formele en informele manieren van leren en de transitie van onderwijs naar arbeidsmarkt, met ook concrete projecten als Kickstart je toekomst.

 

Waarom (werk) ervaring en begeleiding zo belangrijk zijn om goesting te krijgen in loopbaanleren

 

  • Dr Heidi Knipprath
  • Presentatie volgt later

Dr. Heidi Knipprath is onderzoeksexpert bij het onderzoeksinstituut HIVA van de KU Leuven. Ze heeft naast enkele jaren ervaringen in het onderwijs, ook twintig jaar onderzoekservaring. Haar onderzoeksthema’s zijn onderwijseffectiviteit, de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt en STEM-onderwijs.

 

Toekomst van vakmanschap

 

Professor van der Velden is professor aan de Universiteit Maastricht, waar hij ook directeur is van van het onderzoekscentrum Education and the Labour Market (ROA) en  programma directeur van Education and Occupational Career. Zijn onderzoeksinteresses spitsen zich toe op onderwijs en competentie ontwikkeling, de transitie van school naar de arbeidsmarkt, de kenniseconomie en de 21ste eeuwse competenties, skills mismatches en het verwerven van competenties tijdens de levensloop.

 

Effectieve ICT in het onderwijs

 

Links naar de onderliggende publicaties:

https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/publicatie/Kennisnet-Digitale-hulpmiddelen-in-het-onderwijs.pdf (Nederlandstalig, korte versie)

https://www.sns.se/wp-content/uploads/2017/10/digital-tools-in-education.pdf (Engelstalig, uitgebreide versie)

Professor Haelermans is professor van Onderwijs Economie aan het TIER instituut, (Top Institute for Evidence Based Education Research (TIER)) aan de universiteit Maastricht. Haar onderzoeksinteresses zijn onderwijs, arbeidsmarkt en ongelijkheid, meer specifiek heeft ze veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van ICT in onderwijs, ouderbetrokkenheid in het onderwijs, effectiviteit in het onderwijs en de effectiviteit van beleidsmaatregelen binnen onderwijs en de arbeidsmarkt.

Foto's

 

Verwelkoming studiedag Collage 19 september foto aula Leuven, deelnemers, professor, Bruno Tindemans, Vickie Decocker, Thomas Ponet