Persbericht: Vijf kandidaten winnen wildcard voor Vlaamse finale wedstrijd IdeaalDuaal

• 2 maart 2018

De voorbije twee weken vonden de regionale selecties van de wedstrijd IdeaalDuaal plaats. Via deze wedstrijd gaat SYNTRA Vlaanderen in samenwerking met Voka op zoek naar de meest innovatieve ideeën en apps om duaal leren te verbeteren. De competitie werd op gang getrapt op 6 november 2017 en leverde meer dan 130 ideeën op. Na een eerste selectie begin december mochten 84 kandidaten nu deelnemen aan 5 regionale selectieavonden, verspreid over heel Vlaanderen. De deelnemersgroep bestond uit een diverse publiek van  leerlingen en leerkrachten tot bedrijven en sectoren. Sommige kandidaten namen alleen deel, anderen vormden een team.

De vijf regionale selectierondes werden georganiseerd tussen 19 en 26 februari 2018 in de 5 Vlaamse provincies. Naast heel wat aanwezigen uit de onderwijs- en bedrijfswereld werden de avonden ook bijgewoond door lokale politici en de gedelegeerd bestuurders van Voka en SYNTRA Vlaanderen. Tijdens die regionale selectieavonden probeerden de kandidaten via een postersessie de aanwezigen te overtuigen van hun app om duaal leren te versterken. Juryleden en aanwezigen mochten stemmen op wat volgens hen het beste idee was. De persoon of het team met de meeste stemmen kreeg op het einde van de avond een wildcard. Deze wildcard biedt rechtstreeks toegang tot de Vlaamse finale, die plaatsvindt op 8 mei 2018.

The Discovery – app van Talent Director Nick Lenaerts van Unilin won in Kortrijk de wildcard. In Antwerpen ging  D’Wally van PTS CLW Kapellen met de wildcard lopen. In Brussel was de wildcard voor Team CLW Don Bosco met hun dua@lchat. In Wilderen waren het studenten van  PXL Education die wonnen met Through Mountains. En ten slotte won BASF met E-duaal in Gent. Een heel gevarieerde groep winnaars die sowieso doorstromen naar de volgende ronde. Deze ideeën  sluiten ook naadloos aan bij wat Hans Maertens en Bruno Tindemans willen meegeven.

“Duaal leren kan je vergelijken met een vijfhoek,” vertelt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka. “Je hebt de scholen, leerkrachten, mentoren, bedrijven en leerlingen. Het is dan ook geweldig om te zien dat de winnaars van de wildcards zich op die vijfhoek begeven.”

“IdeaalDuaal is een oefening in co-creatie,” vult Bruno Tindemans, gedelegeerd bestuurder van SYNTRA Vlaanderen aan. “We laten uit het onderwijs- en werkveld ideeën komen, die dan later toegepast kunnen worden. Onderwijs moet volgens ons duaal, digitaal en gepersonaliseerd zijn en in co-creatie tot stand komen!”

Naast deze 5 winnaars worden nog enkele andere kandidaten geselecteerd voor de Vlaamse finale. Die selectie wordt bekendgemaakt in de week van 5 maart 2018. De uiteindelijke winnaars kunnen vanaf juni 2018 hun idee tot leven brengen.

Alle informatie over het verloop van de wedstrijd kan je vinden via de website www.ideaalduaal.be en onze social media.

Meer info en foto’s van de winnaars:

Communicatieteam van het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming SYNTRA Vlaanderen:
Tania Jannis (tania.jannis@syntravlaanderen.be – 0497/59.33.88)
Silke Van Vaerenbergh (silke.vanvaerenbergh@syntravlaanderen.be – 0499/48.63.55)

Tom Demeyer, woordvoerder Voka, Vlaams Netwerk van Ondernemingen:
Tom.Demeyer@voka.be – 0472/84.15.99