Maakt de mentor op de werkplek het verschil in duaal leren?

  • 14 oktober 2016

SYNTRA Vlaanderen wil met de projectoproep ‘ontwikkelen en organiseren van mentoropleidingen in duaal leren’ inzetten op kwalitatieve werkplekken in duaal leren. Een tiental projecten gaan van start.

In duaal leren brengen leerlingen het grootste deel van hun opleiding door op de werkplek. Daarnaast volgen ze voor de resterende uren lessen op school of bij een opleidingsverstrekker zoals een SYNTRA-campus. Mentoren vormen daarbij een onmisbare schakel om de jongeren te begeleiden op de werkplek, hen de nodige vakkennis, arbeidsattitudes, enzovoort bij te brengen. SYNTRA Vlaanderen wil als regisseur voor de werkplek in duaal leren de kwaliteit op de werkplek ondersteunen. Het lanceerde hiervoor een oproep om projecten uit te werken. Uit de vijftien ingediende voorstellen werden er elf geselecteerd.


Kappers aan de slag met Responsible Tutor

Sofie Leyten, sectorconsulent (UBK-UCB Nationaal) reageert positief ‘Met het mentortraject Responsible Tutor willen we een groeitraject uitwerken voor mentoren die jongeren begeleiden in leren en werken en in het proefproject Haarzorg duaal leren. We vinden het vooral belangrijk dat we nu een stevige basis voor een kwalitatief mentortraject kunnen uitwerken zodat dit in de toekomst in onze sector in heel Vlaanderen kan uitgerold worden. Hiervoor maken we ook gebruik van de expertise uit wetenschappelijk onderzoek. We zijn blij dat we ons project kunnen uitvoeren en zo mee het aantal kwalitatieve werkplekken kunnen verhogen.’

Geïntegreerde aanpak bij Compaan – Job&co. vzw

Bij Compaan - Job&co vzw gaan ze uit van een geïntegreerde aanpak en kunnen ze voortbouwen op hun ruime ervaring in begeleiding, coaching en opleiding in diverse domeinen en voor diverse doelgroepen. ‘We willen de mentoropleiding specifiek aftoetsen aan de noden en eisen van duaal leren en dit zowel qua inhoud, methodiek als qua duurtijd. Op basis van onze testopleidingen en het installeren van “leertafels” willen we tot een samenhangend mentortraject komen,’ aldus  Goedele Provost, operationeel manager training en opleiding bij Compaan.
SYNTRA Vlaanderen kijkt alvast uit naar de resultaten van de verschillende projecten. Maakt de mentor in duaal leren het verschil en op welke manier? Het antwoord zal volgend jaar blijken.
Einde persbericht.

Meer informatie:
Tania Jannis, Communicatieverantwoordelijke- SYNTRA Vlaanderen –
gsm: 0497 59 33 88