Dringend gezocht: tienduizenden leerwerkplekken

  • 9 december 2015

Om van het nieuwe duaal leren in Vlaanderen een succes te maken, is het noodzakelijk dat er dringend tienduizenden leerwerkplekken gevonden worden. Eens het nieuwe systeem draait, moeten immers duizenden jongeren competenties verwerven op de werkvloer. Dat is voor SYNTRA Vlaanderen de grote uitdaging.

Gisteren bezocht de Vlaamse regering de Duitse deelstaat Noordrijn Westfalen. Daar is men op het vlak van duaal leren ver vooruit op Vlaanderen: een op twee leerlingen volgt er onderwijs in een duaal systeem. Die nieuwe leermethode waarbij de jongeren competenties bij de onderneming aanleren, moet ook bij ons een volwaardige onderwijsvorm worden. SYNTRA Vlaanderen kreeg van de Vlaamse regering een sleutelrol als de neutrale regisseur van de werkcomponent.

SYNTRA Vlaanderen wil als ‘neutrale regisseur’ voor de ondernemingen en alle betrokken partners en organisaties een optimaal kader scheppen om jongeren op de werkvloer gericht op te leiden. De doelstelling is om zowel op kwalitatief als op kwantitatief vlak alle voorwaarden te vervullen om langs de werkzijde duaal leren succesvol te kunnen implementeren. Op 1 september 2017 start het nieuwe systeem.  De meest tastbare ambitie is dan ook om tienduizenden leerwerkplekken beschikbaar te hebben wanneer het nieuwe duaal leren er volledig staat.

“Dat is geen geringe uitdaging”, zegt Bruno Tindemans, gedelegeerd bestuurder van SYNTRA Vlaanderen.“Het nieuwe duaal leren kan alleen maar slagen indien er voldoende leerwerkplekken zijn. Dus is het onze verantwoordelijkheid om samen met onze partners, de sectoren en interprofessionele organisaties als Unizo en VOKA, ook de ondernemingen te overtuigen. Er is maar één optie, en dat is zorgen dat we tienduizenden jongeren een kwalitatieve leerwerkplek kunnen aanbieden wanneer het nieuwe duaal leren op kruissnelheid is.”